Jakie są przyczyny zbyt dużych warg sromowych?

Zbyt duże wargi sromowe to nie tylko problem estetyczny, który dotyka wielu kobiet w różnym wieku. Wraz ze zmianą w ich wyglądzie często pojawia się również ból i dyskomfort. Kiedyś uważano, że jest to przypadłość, która dotyczy głownie dojrzałych kobiet, zwłaszcza tych po przebytej menopauzie czy porodzie. Nic bardziej mylnego, ponieważ przyczyn zbyt dużych warg sromowych jest znacznie więcej.

Uwarunkowania genetyczne

Wielkość i wygląd warg sromowych są głównie uwarunkowane genetycznie. Wargi sromowe zaczynają rosnąć wraz z początkiem miesiączkowania. W tym czasie hormony produkowane przez jajniki powodują pojawienie się cech kobiecych m. in. wpływają na kształtowanie się piersi, owłosienie czy właśnie wygląd okolic intymnych. Z wielkością warg sromowych jest jak ze wzrostem. Każdy z nas jest na coś „zaprogramowany”, a efekt końcowy zależy od czynników występujących w naszym otoczeniu. Stąd wpływ innych okoliczności, takich jak poród, zaburzenia hormonalne, nawracające infekcje czy urazy mechaniczne. Często czynniki te powodują, że przerośnięte wargi sromowe z czasem powiększają się jeszcze bardziej.

Poród siłami natury

Podczas ciąży organizm kobiety bardzo się zmienia. Gospodarka hormonalna przestawia się na donoszenie ciąży, często pojawiają się obrzęki czy żylaki. Wszystkie te czynniki mogą wpływać na wygląd okolic intymnych powodując m. in. widoczne powiększenie się warg sromowych. Oczywiście w pewnym zakresie jest to przejściowe, ale masywne obrzęki sromu mogą spowodować trwałe „rozciągnięcie” warg sromowych zarówno mniejszych jak i większych. Sam poród drogami natury może być powikłany pęknięciem w obrębie warg sromowych.

Może to skutkować ich asymetrią lub pozornym przerostem spowodowanym „wystawaniem” naderwanego fragmentu poniżej warg sromowych większych. Wówczas dodatkowym problemem jest nieestetyczne zaopatrzenie takiego uszkodzenia „przy okazji” szycia krocza jeśli doszło do jego pęknięcia lub było nacięte. W takim przypadku często niezadowalającemu wyglądowi towarzyszą dolegliwości bólowe, co zwykle stanowi jeszcze większy problem, bo uprzykrza codzienne funkcjonowanie.

Poród siłami natury

Częste infekcje intymne

Nawracające infekcje intymne i stany zapalne mają ogromny wpływ na wygląd warg sromowych. Tkanka w tym miejscu jest bardzo delikatna i skłonna do podrażnień. Na początku pojawia się obrzęk i zaczerwienie, które zwykle szybko mijają po zastosowaniu leków. Jeśli jednak podrażnienia i stan zapalny nawracają tak jak ma to miejsce przy powtarzających się infekcjach mogą one prowadzić do przerostu warg sromowych. Oczywiście problem ten dotyka głównie kobiet, które już i tak cierpią z powodu ich nadmiernej wielkości i koło się zamyka. Z czasem jest to źródłem pojawienia się ciągłych dolegliwości bólowych. Nie bez znaczenia jest również bardzo częste stosowanie leków, w tym zawierających sterydy. Zbyt długie, nieprawidłowe, aplikowanie takich leków w przebiegu infekcji lub robienie tego poza kontrolą lekarza może doprowadzić do tzw. ścieńczenia tkanki i w efekcie zwiększyć podatność na drobne urazy, co nasila tylko stan zapalny. Dopiero zmniejszenie warg sromowych i przywrócenie im prawidłowej funkcjonalności jest w stanie zatrzymać ten proces.

Zaburzenia hormonalne i urazy

Zdarza się, że przerost warg sromowych powstaje z powodu choroby endokrynologicznej. W takiej sytuacji nadmierna produkcja hormonów pobudzających tkankę do wzrostu powoduje przerost łechtaczki, któremu może towarzyszyć również przerost warg sromowych (głównie mniejszych). Oczywiście w takim przypadku trzeba przede wszystkim zdiagnozować zaburzenia hormonalne i dopiero po wdrożeniu odpowiedniego leczenia endokrynologicznego przejść do etapu korekcji wyglądu okolic intymnych. Kolejną stosunkowo rzadką przyczyną zmiany rozmiaru warg sromowych mogą być masywne obrzęki po urazie lub w przebiegu innych chorób ogólnoustrojowych. Gromadząca się w tkance warg sromowych „woda” znacznie je rozciąga, a po ustąpieniu obrzęku wargi sromowe są znacznie dłuższe niż przed chorobą. W takiej sytuacji jedynym skutecznym postępowaniem jest labioplastyka.

Menopauza

Jeśli mowa o wpływie gospodarki hormonalnej na wygląd pochwy i sromu to niewątpliwie warto również wspomnieć o menopauzie. U kobiet w wieku okołomenopauzalnym zaczyna spadać produkcja estrogenów, co bezpośrednio przekłada się także na zmiany w wyglądzie miejsc intymnych. Tkanki stają się cieńsze i wiotkie oraz spada ich nawilżenie przez co są mniej jędrne i sprężyste. Wszystko to może spowodować, że wargi sromowe mniejsze zaczynają przeszkadzać, ponieważ stają się bardziej podatne na mikrourazy (co powoduje dyskomfort, a czasem nawet ból), częściej się podwijają i bardziej odznaczają się na bieliźnie. Tu z pomocą przychodzi labioplastyka, czyli plastyka warg sromowych mniejszych. Jest to zabieg, który potrafi całkowicie zmienić nie tylko wygląd, ale i funkcjonalność miejsc intymnych. Dodatkowo w okresie menopauzy zmienia się napięcie skóry warg sromowych większych co potęguje niezadowolenie z wyglądu okolic intymnych. W takim przypadku labioplastykę często łączy się z rewitalizacją warg sromowych większych. Efekt ten można uzyskać poprzez ich wypełnienie, mezoterapię czy zabiegami takimi jak HIFU, laseroterapia lub radiofrekwencja.

Wargi sromowe mniejsze, które uległy przerostowi z wielu różnych przyczyn można zmniejszyć i wymodelować tak, aby znów spełniały swoje funkcje. Kobiety, które zdecydowały się na labioplastykę skutecznie i co najważniejsze - trwale pozbyły się bólu i dyskomfortu, który towarzyszył im każdego dnia.